mercredi 25 décembre 2013

De Turia : een groene stroom door Valencia

In het groen de vroegere bedding
in het blauw de nieuwe
Begin decembre 2013 een citytrip naar Valencia. Een ideale manier om een overzicht te krijgen van de stad is via de rivier Turia. Op de rechteroever de oude stad en de Eixample, het Art Nouveaugedeelte. Op de linkeroever de nieuwe wijken en in de delta de Calatravamonumenten.
Die rivier doe je niet per kano, maar te voet of per fiets. Ons hotel Innsa lag vlak bij de Turia, of liever de oude Turia. Na een zware overstroming in 1957 (Gran riada de Valencia, 80 doden) werd besloten de rivier te verleggen naar de nueva Turia.
Foto F. Muller
Eigenlijk heeft Luik dat ook al gedaan, veel vroeger. De Ingenieur Blonden gooide de Maas dicht waar nu de Sauvenière is; en in 1905 werd de Ourthe verlegd voor de wereldtentoonstelling. In Outremeuse werden alle ongezonde ‘reien’ dichtgesmeten. Wat uitmondde in een grote overstroming in 1926.
Nu loopt de Maas tussen dijken. De stad Luik ligt lager als de rivier: onder de bedding werden geen kolen ontgonnen. Onder de rest van de stad wel, waardoor die vijf-zes meter wegzakte…

Queremos un rio verde

Franco wilde in het oude rivierbed (Antiguo Cauce) een autosnelweg aanleggen, maar dat plan is gestopt door een massaactie “Queremosun rio verde”. 
Onze gastvrouw Teresa (Innsahostel) herinnert zich nog hoe zij als kind in 1973 met haar ouders een boom ging planten in de vroegere rivierbedding die een schitterende groene long werd dwars door de stad.
De autostrade is er niet gekomen, maar aan de twee kanten van de rio verde passeren toch halve autostrades. Aan de kant van de oude stad zijn min of meer geslaagde pogingen om de Turiatuin toegankelijk te maken voor voetgangers en fietsers. En omgekeerd vertrekken van de Turia enkele fietswegen naar het centrum.
In 1979 werd een wedstrijd georganiseerd voor de aanleg van de rivierbedding. Er werd geen winnaar aangeduid maar Ricardo Bofill  mocht een masterplan uitwerken.
Hij tekende klassieke tuinen in een raster, waardoor die geleidelijk konden worden aangelegd en gemakkelijk te onderhouden zijn. Hij bouwde in zijn project expliciete referenties naar de Arabische tuinen.
In 1983 splitste de gemeenteraad de aanleg ervan in schijven, met als enige leidraad Bofill´s masterplan te volgen. Wat een zeker gebrek aan eenheid verklaart. Maar de Turiatuinen blijven interessant, en zeker om met de fiets te doen. In de oude stad kan men fietsen huren voor 5€ per dag (plooifietsen) of 7 euro voor een stadsfiets.
Bofill heeft dat moeilijk verteerd. Zijn grootste – terechte - kritiek is op  Calatrava: “Zijn "Stad van Kunsten en Wetenschappen “ is tegenstrijdig met het masterplan voor de Turia. Hij heeft er gebouwen neergepoot waar alles groen moest zijn.  Calatrava is een architect van het Star System, zoals ik”. De Calatravacity is inderdaad helemaal afgesneden zowel van de stad als van de haven; en moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Maar dat bespreek ik in een volgende blog.

De Jardines del Turia: de centrale ontmoetingsplaats voor Valencianen

De Turia tuinen werden in 1986 geopend. De Jardines del Turia zijn maar liefst 9 kilometer lang, en er is van alles te beleven. Er zijn muziekuitvoeringen en andere culturele manifestaties, soms heeft een circus er zijn tenten opgeslagen, of wordt er kermis gehouden. Het is er altijd druk, het is de centrale ontmoetingsplaats voor Valencianen.

De tuinen beginnen stroomopwaarts in het Cabecera Park, 15 ha die ongeveer gelijk lopen met de metrolijn naar het vliegveld. Calatrava is in een van die voorsteden geboren.
Over de Turiatuinen zijn ook overal bruggen; sommigen waren er al voor de omleiding van de stroom; andere zijn later gebouwd. Klik hier voor een lijstje van die bruggen.
Daarvan heeft Calatrava er een aantal voor zijn rekening genomen: Nou d’ Octubre en de  Assut de l’ Or, Monteolivete en Puente de la Exposicion in de delta van de Turia, naar de zee toe.
Nou d’Octubre is naar mijn gevoel een van de meest geslaagde ontwerpen van Calatrava. De roem was hem dan ook niet naar het hoofd gestegen.
Een origineel ontwerp, met de twee rijrichtingen apart, maar functioneel en sober. Waarom grote overspanningen voor een rivier waar geen water meer stroomt?
What’s in a name ? Nou d’Octubre  slaat op 9 october 1238. Daarmee zitten we nog een stap verder terug als de Gulden Sporen. Op die dag veroverde de koning van Aragon Valencia, na vijf eeuwen Moorse overheersing. Hoe komen Valenciaanse nationalisten ertoe de Spaanse overheersing te vieren? Omdat hij autonomie gaf aan Valencia. Aan dergelijke kapstokken wordt nationalisme opgehangen. Wie meer over de geschiedenis van Valencia wil weten kan vlak bij het Geschiedkundig museum, Museo de Historia deValencia , bezoeken. Wij stonden er voor een gesloten deur because feestdag, maar het lijkt een interessant gebouw, een vroeger watereservoir helemaal in baksteen, en de presentatie van 22 eeuwen geschiedenis zou vernieuwend zijn. En over nationalisme gesproken: alle straatnamen zijn in het Valenciaans, alhoewel die taal slechts door een minderheid wordt gesproken. Maar in mijn blog vind je dat dialect en het spaans door mekaar, volgens de bronnen die google mij gaf.
Vlakbij is ook de Jardín Botánico, een botanische tuin van 16de eeuw. De ingang is wel niet aan de Turia, maar naar de oude stad toe. De (nieuwe) ingang is in 2000 rond een boom gebouwd die mocht blijven staan. Een heerlijk rustige plek waar de Valencianen graag komen wandelen. In de kassen worden prachtige orchideeën gekweekt. Achter in de tuin staan bakken met voer voor de vele zwerfkatten die in de tuin van de universiteit leven. En er was een mooie tentoonstelling met recuperatiemateriaal.
De volgende brug is voor voetgangers: de Pasarela metálica de la Casa del Agua 
Het gebouw zelf is gebouwd in de jaren 80 en is al zwaar verwaarloosd. Het is een kot om borstels en schoppen te bewaren. 
De volgende brug is Puente de Campanar voltooid in 1937 in volle burgeroorlog. Valencia vocht tot het laatste voor de Republiek.
Vervolgens komt de puente de "Las Glorias Valencianas". Ook puentede Ademuz genoemd ; gebouwd in 1958  door Carlos Fernadez Casado. Zijn ontwerp was klaar voor de Riada van 1957 zodat de brug
Puente de Ademuz
een van de eerste was heropgebouwd. Om te verhinderen dat daklozen kwamen slapen onder de brug werd er een laagje water voorzien. Defensive space design
van hoog niveau!
De tuinen vanaf het Casa del Agua zijn ontworpen door  “Vetges Tú – Mediterrania”.
De Consellería de Agricultura plantte het “Bosque Urbano”. Pasarela peatonal del antiguo Patronato is een historische voetgangersbrug herbouwd na de Riada van 57.
De Puente de las Artes is van 1990  en van de hand van Sir Norman Foster.
Fusta
El puente de San Jose dateert van het begin van de 14° eeuw. 
Bofill wilde  centraal, tussen Puente Serranos en de Puente de la Trinidad een monumentale culturele ontmoetingsruimte. José María Tomas, een andere valenciaanse architect, kreeg de opdracht. Nu waren daar vroeger voor de drooglegging in de bedding een 20-tal
Puente Serranos
voetbalvelden. Bofill wilde die houden, maar Tomás vond dat dat de continuïteit van de tuinen brak en stelde voor twee syntetische velden te houden. Tomas haalde het.
Puente de Madera of "Pont de Fusta" vervangt een historische voetgangersbrug die door de Riada werd weggespoeld.
Tot de oudste bruggen van Valencia - 13e eeuw - behoort Puente del Real, die uitgeeft op de Jardines de Real (of Viveros) naar het Koninklijk Paleis dat vroeger in het park stond. Vlakbij is de kleine Monforte-tuin met veel beelden. De stad organiseert er huwelijksplechtigheden. Een mooi decor.
Peineta
Met de brug van de Exposicion naderen wij van Calatrava die ook het metro Estación de la Alameda onder de brug bouwde. De brug heeft al een bijnaam Peineta. Calatrava brak hiervoor de oorspronkelijke Puente de la exposición van 1909 af.
puente del mar
Na de Puente Las Flores komt de Puente del Mar, de laatste klassieke brug. De eerste versie werd al door een riada weggespoeld in 1589 Sedert de jaren 30 was die al autovrij om vanuit de binnenstad naar de haven te wandelen.  
Puente de la Trinidad
Tussen de Puente Aragón en El Ángel Custodio mocht Ricardo Bofill de roosters T-10 en T-11 uitwerken– tegenover het Palau de la Música.  Daar ligt ook in het Parque
Gulliver een 70 meter lang van glasvezel gemaakt beeld van Gullivers (1726) van Jonathan Swift. Gulliver is uitgebeeld op het moment dat hij door de inwoners van Lilliput gevangen is genomen en op zijn rug ligt, met touwen aan de grond verankerd. Het beeld vormt een populaire speelplaats waarin trappen, ladders, klimtouwen en glijbanen zijn verwerkt.
Puente del Reino is geflakeerd door heeft twee enorme duivels en wordt daarom ook “Los Demonios”, of puente de las “Gárgolas” genoemd.

De  Ciutat de les Arts i les Ciències van Calatrava

Tussen de PUENTE DE MONTEOLIVETE en de Puente de L'Assut D'Or, allebei van Calatrava, ligt Calatrava City. Over de economische aspecten lees je meer op een andere van mijn blogs.
Over de bouwkundige en estetische beoordeling laat ik, in afwachting van mijn blog hierover, het woord aan zijn grote tegenstander Bofill: "De gebouwen Calatrava zijn interessant , mooi, maar het zijn beeldhouwwerken. Ze zijn niet functioneel en stedenbouwkundig  is Calatrava een nul. Het is een ingenieur-architect die interessante dingen maakt. Maar zijn gebouwen konden elders zijn ingeplant, want in het oorspronkelijke project moest de groene rivier uitmonden in de dokken en het strand van de Malvarrosa. Maar de vertegenwoordigers van Calatrava in Valencia vonden dat de gebouwen hun plaats niet hadden in het centrum”. 
Ondertussen heeft Calatrava zijn kantoor in Valencia gesloten en zit hij met zijn hele hebben en houden in het belastigsparadijs Zwitserland. Daar kan Depardieu een punt aan zuigen. Maar voor elk kapot tegeltje in de Ciutat is het nog kassa kassa voor hem…

De Huertas et de Albufera bedreigd

De harp van 125 meter van de Assut d'Or brug verwijst naar een dam die het water van de Turia opstuwde om de huertas te bevloeien. Deze tuinen sloten naadloos aan op Albufera Parque Natural, 21.000 hectare groot. Rijst en paling, twee van de hoofdingrediënten in de Valenciaanse keuken, komen uit dit natuurgebied. En als je in een tapasbar artisjokken of asperges in de vitrine ziet liggen moet die niet laten liggen. De groene asperges worden gegrild met een beetje zeezout: lekker! Wij zijn er niet geraakt per fiets: de 15 kilometer leken ons iets te ver om in de korte winterdagen te doen. Maar het moet een daguitstap  zijn die de moeite waard is. In het natuurgebied is het dorpje El Saler met zijn restaurants en een aantal campings, en men kan een boottocht doen op het grootste binnenmeer van Spanje. Maar met de  Ciutat de les Arts i les Ciències zijn
de tuinen in de onmiddelijke omgeving van de stad bedreigd. In 2002 kwamen de buldozers in actie in La Punta, vlak langs de Ciutat van Calatrava. De honderdjarige baraccas werden gesloopt en sindsdien liggen de 683.000 vierkante meter er desolaat bij.
Een tweede bedreiging is de uitbreiding van de containerhaven. Vanuit de tuinen kon men de havenkranen zien. Zullen deze tuinen plaats moeten ruimen voor containeropslag. Ook daar is Bofill de dwarsligger: volgens hem is er geen enkele technische en economische reden om een containerhaven uit te bouwen op de plaats zelf van de historische haven. Dit kan gerust kilometers verderop.  «Valencia tiene mar, un río verde, la montaña al lado y una huerta que la rodea. Esa es su característica fundamental y lo que diferencia Valencia del resto de ciudades: Absoluta y radicalmente hay que potenciar la huerta. El llit del Túria és nostre i el volem verd y el Saler per al poble». De  horta van Valencia zou weldra tot het verleden kunnen behoren, zoals de krieken van Schaarbeek…
Een tweede probleem is de band met de stranden en de haven. Sinds Barcelona is het gebruiken van evenementen als motor voor gebiedsontwikkeling een beproefd concept. Toch gaat het vaak mis. Lissabon is een goed voorbeeld, Athene niet. En ook over Valencia kun je twijfelen. Voor het havengebied heeft men de beroemde zeilwedstrijd America’s Cup  binnengehaald en zwaar geïnvesteerd in een jachthaven. Maar die Americas Cup is een one shot.  De traditie wil dat de winnaar mag beslissen waar de volgende race vertrekt. Zwitserland heeft twee keer gewonnen en aangezien het land geen aansluiting heeft op de zee heeft het laten bieden. Valencia heeft het hoogst geboden, maar sinds 2007-2008 gaat deze race elders door. De zwitsers konden iet eeuwig winnen. De jachthaven ligt er verlaten bij. Zelfs Prada is er weggetrokken.
Valencia heeft ook Ecclestone betaald voor een Formule 1 circuit door het havengebied. Het levert prachtige tv-beelden op, maar wat zijn de echte opbrengsten van de reclame? 
De stad wilde de authentieke visserswijk El Cabanyal-Canyamelar slopen en vervangen door hoogbouw. Daarom is een deel van de wijk nu opgekocht door de overheid en tijdelijk verhuurd aan outcasts. En toen kwam de crisis, gingen de plannen niet door en is het de vraag wat er met deze wijk moet gebeuren. Het buurtactiecomité ‘Salvem El Cabanyal’ is springlevend  en organiseert in 2014 een festival.
Behalve het strand en de jachthaven hebben wij geen enkele van die plaatsen bezocht. Maar ik denk dat het interessante plaatsen zijn. En ik heb het hier niet over Dark tourism. De Huertas en Albufera zijn misschien bedreigd, maar zeker nog de moeite waard.

Zie ook

http://hachhachhh.blogspot.be/2013/12/valencia-un-hotel-budget-dans-un-palais.htmlhttp://fr.comunitatvalenciana.com/sites/default/files/doc/publicacion/2010/guia_valencia_fra_ago2011.pdf

mercredi 11 décembre 2013

Valencia: een budgethotel in een paleis van de achttiende eeuw.

Innsa hostel c/baja
Net terug van een kleine citytrip van vijf dagen in Valencia. Paula had het budgethotel Innsa opgesnord, calle Baja. Ik groeide ook op in de Leegtestraat… Een budgethotel in een paleis van de achttiende eeuw. Een monument met hetzelfde niveau 1 van bescherming als de kathedraal van Valencia ! En met de achttiende eeuw doen de eigenaars Juan en Teresa een understatement: we logeerden in het huis van de schilder Juan de Juanes, de Raphael van Valencia . En hiermee zijn we in 1550 ! De straat noemde op dat moment wel de calle Caldedería.
Juan de Juanes inspireerde Dan Brown voor zijn Da Vinci code. Op zijn Laatste avondmaal (afkomstig van een kerk in Valencia en nu op een ereplaats in het Prado) staat de heilige graal (trouwens nog altijd te bezichtigen in de schatkamer van de katedraal). À propos: merk ook de rosse Judas (Juan de Juanes is niet de enige die rostekoppen naar de hel verwees).
 Santa Cena con María Magdalena?
Maar een paar Dan Brownfanaten hebben er zelfs een Maria Magdalena bij gefotoshopt. Let wel: de vervalsing is heel handig opgezet. Ze situeren het werk in de Kerk van SintPietersmartelaar (Iglesia Parroquial de San Pedro Mártir y San Nicolás Obispo) waar effectief vier schilderijen van Juan hangen.
Het hotel hangt trouwens vol met schilderijen (hedendaagse) .
Tot in 2011 was er de Casa Insa gehuisvest (het hotel noemt Innsa, met twee n). Het gebouw moet voor animatie gezorgd hebben in de wijk;  klik hier voor het laatste concert. Er moet een tentoonstellingsruimte geweest zijn en een ropería die kostuums verhuurde voor de  Fallas en het feest van Corpus Christi. In het museum van de Rocas, juist achter de hoek, c/ Roteros, 8,  kan men een aantal reuzen en processiewagens zien, de moeite waard (evenals het galliciaans restaurant l’Aplec vlakover N°9).
Op de binnenplaats van het hotel staat een schild en een rok die men kan aantrekken voor een foto. Een knipoogje naar de roperia waarvan de klerencollectie na desluiting gedeponeerd zijn in het Museu Valencià d'Etnologia.
Rocas muzeum
In de Calle Museo, vijftig meter van ons hotel, toont onze gastvrouw Teresa ons "La Gatera” of “Casa de los Gatos ", het kattenhuis. Dit huisje is een Calatrava waard. Een (kleine) azulejos ” A la memoria dels cuatre gats que quedaren al Barri del Carme l’any MXCIV. Mai se les va a sentir un mia mes alt que altre”. Ik vertaal dat als volgt : " Ter nagedachtenis van de enige vier katten die in 1094 in de Karmelietwijk overbleven. Nooit hoorden wij een miauw hoger dan de andere. " Een model kattengezin? In 1094 zouden volgens Teresa door een plaag alle katten van Valencia omgekomen zijn, behalve vier. Met als gevolg een
echte muizenplaag. Sedert 1094 zouden de buurtbewoners die vier katten verzorgd hebben. Een mooi verhaal, en een mooie azulejos. Maar wat gebeurde er in het jaar 1094? Googelman leert mij dat 1094 het jaar is van het beleg van Valencia door el Cid Campeador! Dat beleg duurde negen maanden, en de honger was zo erg dat bijna alle katten werden opgegeten (behalve dus die vier). 
Deze azulejo is geen duizend jaar oud. Wat kan die mens bezield hebben die dit tegeltje heeft laten maken, om daarin een verwijzing na te laten aan het beleg van de stad? Het is trouwens de enige toeristische referentie – als men dit monumentje van een halve meter hoog waar men als toerist zo voorbijloopt zo mag
noemen-  naar El Cid in Valencia, en dan moet je nog weten waarnaar dat jaartal verwijst! Over de Cid is in  1961 een film gemaakt die onze generatie begeesterde,  met Sophia Loren et Charlton Heston. In het duizendjarige historische epos CANTAR DE MIO CID van 1140 staan 130 referenties naar Valencia.
Je hebt Sophia Loren als de mooie Ximena waar je als toeristische dienst de hoofden op hol kunt laten slaan; je hebt een epos van de wereldliteratuur waar je stad honderddertig keer vernoemd wordt. En dan doe je daar niets mee. Integendeel, je steekt je tot over de oren in de schulden om aan een scheve architect totaal onfunctionele bouwsels neer te plaatsen, die op de koop toe bij de minste regen onder water lopen.
De dochters van El Cid
Om volledig te zijn vermeld ik het schilderij Las Hijas del Cid, in 1879 geschilderd door de lokale schilder  Ignacio PinazoMaar ik heb nog niet kunnen uitvissen waar hetzou kunnen hangen. Dus men doet daar ook niets mee. Wat trouwens geen enkel belang heeft aangezien het onderwerp « dochters van de Cid » enkel een aanleiding was om in het puriteinse Spanje twee naakten te schilderen.
Zou het dan kunnen dat Spanje problemen heeft met zijn verleden? Zou het kunnen dat El Cid Campeador na een milennium nog altijd geweerd wordt omdat hij in de feiten (en dat is natuurlijk niet wat de film vertelt), een collabo van de Moren was? Wat voor mij niets negatiefs heeft: al Andaluz was veel multicultureler dan vele huidige landen. Hij veroverde Valencia met de hulp van de emir van Zaragossa en de walis van Jàtiva, Murviedro et Denia. Hij bleef er aan de macht dank zij akkoorden met de taifas, de Moorse koninkrijken. En el Cid komt van de naam sidi die de muzelmannen hem gaven! Het is een wonder dat de Inquisitie zijn knoken niet heeft opgegraven om ze op een brandstapel te gooien. Ze hebben het met anderen voor veel minder gedaan.
Wat er ook van zij: deze situatie is hiermee rechtgezet; al wie MXCIV op de azulejos van het casa del Gats  weet hiermee dat dit het hongerjaar is van het beleg door el Cid Campeador. Ik besluit deze blog met de laatste verzen van “el cantar del mio cid »:
Pasó de este mundo el Cid, el que a Valencia ganó:
en días de Pascua ha muerto, Cristo le dé su perdón.
También perdone a nosotros, al justo y al pecador.
Éstas fueron las hazañas de Mío Cid Campeador:
en llegando a este lugar se ha acabado esta canción.
Zo verliet de Cid, die Valencia veroverde, deze wereld:
hij stierf op Pasen, moge Christus hem vergeven.
Zoals hij aan ons vergeeft en aan de rechtvaardige en aan de zondaar.
Dit zijn de heldendaden van el Cid Campeador:
En om hier uit te komen ben ik dit epos begonnen.
En zo ben ook ik, met mijn casa del gats, uitgekomen op el Cid Campeador, alias Rodrigo Díaz de Vivar . En ik wens hem zoals een kat negen levens toe.
in het fallasmuzeum